مجازات کپی رایت در ایران

قانونگذار برای حمایت از خالقین آثار هنری و ادبی علاوه بر حق مالکیت فکری، حق ضمانت اجرا برای نقض حقوق مالکیت نیز در نظر گرفته است. حق ضمانت اجرا برای نقض حقوق مالکیت فکری آثار ادبی و هنری، همان قانون کپی رایت است که در ادامه مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

قوانین حقوقی و کیفری از مسائلی هستند که تقریبا همه مردم کم و بیش از آن ها مطلعند. اما قانون کپی رایت به دلیل این که به صورت یکپارچه بیان نشده و از طرفی یک مسئله نوظهور به حساب می‌آید، چنین نیست.

قانون کپی رایت در ایران

تعریف قانون کپی رایت در یک خط یا چند جمله امکان‌پذیر نیست. اما از نظر وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی این قانون عبارت است از: مجموعه قوانینی که با هدف حفاظت از حقوق خالقین آثار هنری و ادبی و حفاظت از آثار ایشان در برابر سارقان ادبی، تصویب شده اند.

تصویب این قوانین باعث افزایش ارزش یک اثر هنری یا ادبی، و به دنبال آن بهره‌مندی خالق این اثر از حقوقی که در قانون برای وی در نظر گرفته شده است، می‌شود. به موجب این قانون حق نشر، تکثیر، اقتباس در شیوه بیان، تولید مجدد همان اثر، پخش، الگوبرداری و نمایش عمومی اثر فقط برای خالق آن محفوظ است.

اثبات نقض قانون کپی رایت

نقض قانون کپی رایت به معنای عمل نکردن به این قانون و استفاده بدون اجازه از اثری که متعلق به شخص دیگری است، می‌باشد. این عمل تحت شرایطی جرم محسوب می‌شود و متعاقبا صاحب اثر می‌تواند در مقابل آن به دادخواهی برخیزد.

در این زمان سوالی که مطرح می‌شود این است که صاحب اثر چطور می‌تواند ثابت کند که اثر مذکور متعلق به اوست؟! یا این که با استناد به چه مدارک و مستنداتی می‌تواند نقض قانون توسط فرد متهم را اثبات کند؟!

مجازات نقض قانون کپی رایت در ایران

یکی از شرایط اصلی نقض قانون کپی رایت در ایران این است که شخص عالما و عامدا اثری را که متعلق به دیگری است را به نام خود یا هر فرد دیگری غیر از پدیدآورنده آن، منتشر یا پخش کند. حال اگر قانون مذکور با وجود این شرایط و شرایط دیگر در نظر گرفته شده، نقض شود مجرم به حبس تادیبی از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد.

البته قانونگذار بسته به نوع جرم و شرایط متخلف، مجازات های گسترده‌ای مانند پرداخت جزای نقدی نیز تعیین کرده است که امکان بیان تمام آن ها، در اینجا وجود ندارد.

در نتیجه حق کپی رایت مجازات و جزای نقدی رو به همراه دارد ولی برای این موضوع بعضی از سایت هایی هستن که موزیک های بدون کپی رایت میذارن که بدون مجازاتی میتوانید ازشون استفاده کنید

aloomusic.com

chosic.com

bensound.com

tunetank.com